Komadi
nameštaja koje od starih primeraka pravi Željka Pantelić ne liče na one
koji se mogu videti u prodavnicama, a "vraćanjem iz mrtvih", kako kaže,
ona im daje priliku da "žive" još generacijama i da stare
dostojanstveno.
Željka je s restauracijom starog
nameštaja krenula nakon studija japanskog jezika i književnost, pa zatim
15-godišnjeg rada u korporativnom svetu, a u trenutku kad je završila
preuređenje stare porodične vikendice u koju niko nije ušao 30 godina.
Šest meseci je u stolarskoj radionici učila zanat po 12 sati dnevno, kako bi počela da se bavi restauracijom nameštaja.

Sada ima svoju radionicu i ekipu od
sedam saradnika. U prostoru od nekoliko desetina kvadrata mogu se videti
stara vrata, ogledala, komode, stolovi, stolice, prozorski ramovi,
vojni sanduci, lusteri...
Neki od tih predmeta će nakon
restauracije zadržati autentičan izgled, drugi će se "naći u okovima",
dobiti novu ulogu, pojedina vrata će postati stolovi, okvir od prozora -
ram za ogledalo..., otkrila je Željka u razgovoru za Tanjug.
Nameštaj i zanimljive predmete za
restauraciju ponekad bira sama - pronalazi ih u Srbiji, ali i drugim
zemljama bivše Jugoslavije, pa u Švajcarskoj, Austriji, Francuskoj, a
pri tome bira nameštaj koji se ne završava sa jednom generacijom.
"Biram komade koji imaju neku istorijsku
vrednost. Koji su lepi, koji su stari, koji su rađeni od kvalitetnog
materijala. Volim komade koji imaju istoriju, za koje se zna kome su
pripadali", navela je Pantelić.
Poseban izazov su joj predmeti koji su vlasnicima jako važni, pa njihova restauracija predstavlja i veliku odgovornost.
Pogledajte i: Australijanac plete džempere za pingvine (VIDEO)

Pre nego što počne sa radom, voli da
upozna vlasnike predmeta koji treba da "oživi", da popije sa njima čaj,
da pogleda slike enterijera, da sazna gde će taj komad stajati i za šta
će se koristiti.
Pominje da joj je najteži za rad , ali i
najinspirativniji zadatak bila škrinja stara 200 godina, koja je
vlasnicima bila izuzetno važna, a pri tome veoma oštećena, jer je
završila u vlažnom podrumu pa je na njoj bilo i crvotočine i buđi.
Restauracija je trajala četiri meseca.
Priznaje da obrada ponekad zahteva i
veći fizički napor, a objašnjava da proces restauracije počinje
rekonstrukcijom delova koji su polomljeni, zatim sledi jednomesečno
lečenje crvotočine, ukoliko je ima i popunjavanje rupa gitom ili voskom,
a potom skidanje farbe.
Najčešće se odlučuje na ručno šmirglanje, jer mnogi komadi ne mogu da trpe vibraciju i visoku temperaturu koju stvaraju mašine.
"Zapravo nikad ne znate šta ćete naći ispod tih silnih slojeva farbe ili laka ili neke politure", dodala je ona.
Nakon toga sledi nanošenje takozvanih
"prajmera", a njen izbor su netoksične varjante ovih osnovnih premaza.
Najlepši deo posla je "šminka", za koji postupak često meša različite
nijanse ili sama pravi boje pomoću krede, vode i prirodnih pigmenata.
Koliko će trajati restauracija zavisi od
veličine i oštećenosti predmeta, pa Željka navodi da su joj na primer
za veliku komodu, staru vek potrebna bar dva meseca, dok je za stari
luster koji je nedavno stigao iz sarajevskog hotela Bristol i veoma je
oštećen koristila čak fotografije tog lustera na kojima se vidi gde je
stajao, kako je izgledao i ko je boravio u toj prostoriji, što joj je od
pomoći kad traži inspiraciju kako da nešto popravi i prepravi.
Pogledajte i: Čudna priroda: Foke uhvaćene u seksu sa pingvinima (VIDEO)

Ističe da posebno voli vojničke sanduke
za municiju, jer mogu biti vrlo funkcionalni - u njima se može svašta
držati, na njima se može sedeti, mogu zadržati originalni izgled...
"Volim da povežem i određeni film sa
komadima nameštaja. Ponekad na sanducima ispisujem naslove starih
filmova, naročito me inspirišu reditelji poput Sergeja Ejzenštajna,
Frica Langa, Žana Lika Godara...", navela je Pantelić, dodajući da se na
njenim sanducima mogu naći scene iz tih filmova rađene sprejevima.
Veoma su joj za rad zanimljivi i
jevrejski svećnjaci. "Oni su jako traženi, mogu da se restauriraju i da
izlgedaju potpuno moderno u nekom klasičnom enterijeru, a mogu i da
ostanu klasični a da stoje u nekom savremenom enterijeru", dodala je
ona.
Pominje i da upravo radi na starom
ruskom kanisteru za kerozin, zbog koje je prešla celu Srbiju da bi ga
našla, a priprema ga za jedan beogradski kafić i tvrdi da će izgledati
vrlo moderno.
Kad završi posao Željka vlasnicima
ostavlja skrivenu posvetu, neku svoju misao, ispisanu u dnu ormana, u
fioci, na donjoj strani stolice, gde nije previše uočljivo.
A na pitanje da li se od restauracije
može živeti, kaže da taj posao donosi zaradu, ali ne dovoljnu da bi to
nekome bio jedini izvor prihoda.
Ono što sada radi je kolekcija u okviru
linije "Od sna", a koja će biti biti samo jedan segment u velikom
izložbeno-prodajnom studiju "Imortel" i za koji, kako kaže, zajedno sa
saradnicima traži odgovarajući prostor.
0 коментара:
Post a Comment