“Avgust jednog diverzanta”, festival novog kulturno-umetničkog dejstvovanja, sa bazom u Kruševcu i u saradnji sa drugim gradovima Srbije, regiona, kao i svim gradovima sličnih stremljenja širom Evrope i sveta (iz manifesta festivala )
Kruševački festival Avgust jednog diverzanta (Ajde fest)već treću godinu za redom okuplja brojna imena domaće kulturne scene, promovišući pritom kako lokalno, tako i stvaralštvo sa strane. Tokom tri dana trajanja publika je mogla da pogleda opus kratkih filmova sačinjenih od nekoliko celina. Prvu je otvorio reditelj Miloš Tomić, nakog čega su usledili filmovi Kultnog reditelja Jovana Joce Jovanovića. Filmski program festivala nastavljen je ostvarenjima mlade rediteljke Ivane Todorović, dok su poslednji deo ispunili kratki filmovi kruševčkih autora. Na letnjoj pozornici Kulturno prosvetne zajednice, u večernjim časovima muziku su zasvirali bendovi: Za Dž, Consecration, ZAA, Kodagain, Art Deki i free music band, kao i slem poeta MIleta MIjatović i Lenhart tapes.
Osim promocije afirmisanih autora, festival već godinama neguje i obrazovanje novih generacija umetnika. U skladu sa tim, program festivala su tokom dana pratile radionice na kojima su polaznici mogli da nauče po nešto o fotografiji i filmu, zidnom slikarstvu, pozorištu, kao i o muzičkom novinarstvu.
Mladi Kruševljani koji pokazuju afinitete ka pisanju, nešto više o tome mogli su naučiti na radionici muzičkog – rok novinarstva, koju je vodio doplimirani novinar i urednik vodećeg portala Balkanrock, Miloš Najdanović.
Dosadašnje iskustvo pokazalo je da u Kruševcu zaista ima puno ljudi, koji ne samo da su zainteresovani za pisanje, već to čine poprilično dobro. Upravo je zato ovo bila idealna prilika da oni koji se do sada nisu susreli sa pisanjem novinarskih tekstova (vesti, recenzija, intervijua, saopštenja), nauče osnovne stvari o novinarstvu . Oni, koji su o tome po nešto i znali imali su prilku da nauče i nešto novo, kao što je, recimo, rad u word press-u, kao i, koje to prednosti, a sa druge strane, mane donosi novinarski posao.
Učešće na ovoj radionici je polaznicima bilo značajno iz više razloga, a između ostalog, zbog sagledavanja vlastitih sposobnosti. Ono što je, svakako, ostavilo pozitivan utisak, to je interakcija između predavača i učesnika radionice, o kojoj MIloš Najdanović ističe: “Ja sam oduševljen ovogodišnjim učesnicima radionice. Grupa mladih ljudi koja je bila aktivna, raspoložena za diskusiju i koja je na kraju pokazala da brzo uči i dobro piše, tako da verujem da imaju budučnost u rok novinarstvu. Definitivno su mi vratili nadu i motivisali me da i sam guram dalje ovu priču.
Iskoristiću ovu priliku i da se zahvalim organizatorima i volonterima koji su bili maksimum predusretljivi i omogućili što bolje uslove za rad.”
Street art ili zidno slikarstvo, bila je jedna od tema koja se obrađivala tokom Ajde radionica, doduše ne toliko u teoriji, koliko u praksi. Neformalna umetnička grupa ZID , koju čine Danijela Rupić, Jana Danilović i Tijana Gogić, pobrinula se da jedan od kruševačkih zidova dobije svoj identitet. Tako je na istom, u Kosovskoj ulici, preko puta Osnovne škole Vuk Karadžić, osvanula jedna jako interesantna slika puna boja. Prilikom dva dana rada devojke ovog malog “putujućeg cirkusa”, izazvale su veliku pažnju javnosti, pri čemu su se prolaznici zaustavljali i posmatrali njihov vid umetničkog izražavanja. O iskustvu u Kruševcu devojke ZID-a poručuju: “Ostalo je još da zahvalimo sjajnoj ekipi Ajde fest-a za dva divna dana u Kruševcu:, kao i svim volonterima na podršci i pomoći” (Izvor: facebook/zidmurals)
Neformalna grupa ZID postoji od 2010. i do sada se može pohvaliti brojnim radovim i muralima: u smederevskoj Tvrđavi, Bašti Doma omladine u Kragujevcu, Kec baru u Užicu, kao i na kući Đure Jakšića takođe u Kragujevcu.
Kroz radionicu “Ples sećanja” koju je vodila glumica Maša Jelić, mladi, zainteresovani za glumu, imali su priliku da se upoznaju sa osnovama rada u savremenom pozorištu. Nešto više o samoj radionici i utiscima rekla nam je Dubravka Vujinović, Pr Plavog pozorišta: ”Za Asocijaciju mladih i Ajde fest znamo od samog nastanka, i to posebno po entuzijazmu, aktivizmu, promociji nezavisne kulture i okupljanju mladih oko angažovane umetnosti. A kada smo i sami došli u Kruševac, ono što je na nas ostavilo najveći utisak je činjenica da je ekipa festivala za tri godine uspela da uspostavi kontinuitet negovanja i edukacije mlade publike čiji je broj impozantan. Kao starije kolege zdušno podržavamo ovakvu vrstu inicijative i nadamo se da će ona dugo trajati.
Izuzetno nam je drago što smo ove godine uspostavili saradnju i održali radionicu u okviru festivala.
Veoma smo zadovoljni polaznicima radionice, koji su se pokazali kao izuzetno radoznali mladi ljudi, sa snažnom željom za novim iskustvima i saznanjima, što je u velikoj meri doprinelo kvalitetu radonice. Iako su neki od njih bili prilično mladi, bili su veoma otvoreni da prevaziđu svoje stidove i da sa entuzijazmom odgovore na sve zadatke, da se prepuste nepoznatom iskustvu i da rade za timski duh. To je doprinelo i da njihov odgovor na temu radionice koja je bila "stereotipi o ženama", bude neposredan, iskren i oslobađajući, što otvara mogućnost da im ovaj rad, pored drugačije percepcije pozorišta, donese i jednu širu korist na životnom planu. Iako je radionica trajala dva dana, što je kraće od našeg uobičajenog pristupa, rezultati su vidljivi i pozitivni, ” , kaže Dubravka i dodaje da se nadaju da će u budućnosti biti prilike za ponovnu saradnju i možda dužu radionicu čiji bi rezultati bili dublji i celovitiji i koji bi se osetili ne samo kod mladih polaznika, već i u samoj zajednici.
Radionicu filma i fotografije pod nazivom stop trik animacija, vodio je gore pomenuti reditelj Miloš Tomić. Alat koji je ovom prilikom korišćen je, u skladu sa nazivom, stop trik tehnika animacije. Ona predstvalja način pravljenja filma od pojedinačno snimljenih fotografija. Reč je o jako sporom i ponekad zamornom procesu koji, s druge strane, otvara mogućnost kršenja pravila – gravitacije, normalnog protoka vremena, kretanja, kao i načina na koji se nosimo sa svetom oko sebe. To dugo vreme skoncentrisanosti na animaciju pruža nam priliku da izbliza pogledamo i otkrijemo mnogo novih stvari o delićima sveta svakodnevnice koje animiramo. Na osnovu ove tehnike je nastao i Milošev film Clay pigeon, opisan kao “ ljubavna igra na travi sa elemntima strave”.
Još jedan pokazatelj da Ajde fest uspešno sprovodi ideju o edukaciji i promovisanju nove genaracije stvaralaca, je i način na koji je ovogodišnji festival otvoren. Osim toga, što je sve krenulo izložbom crteža petogodišnje Anike Milošević, u uvodnim rečima, urednik muzičkog programa, Ivan Đokić pozvao je sve kreativne ljude, ljude dobre volje da im se odmah po završetku festivala priključe kako bi zajedeničkim snagama pristupili osmišljavanju sledećeg festivala Avgust jednog diverzanta.
Nešto više o filmskom i muzičkom program, kao i o atmosferi sa Ajde festa možete naći na oficijalnom sajtu festivala .
0 коментара:
Post a Comment