Svakodnevne obaveze i planovi često su povezani s pojmom jedne sedmice, ali se malo nas zapitali zbog čega ovu celinu čini baš sedam dana.
Najstarije civilizacije koje su imale sedam dana u nedelji bile su vavilonska i stara jevrejska.
Vavilonci su obeležavali vreme uz pomoć
lunarnih meseci, pa se veruje da su iz tog razloga usvojili sedam dana,
iako su dokazi za to oskudni. Svaki lunarni mesec sastoji se od nekoliko
različitih ciklusa - oko prvog dana pojavljuju se obrisi polumeseca, a
oko sedmog dana može se videti polumesec i tako redom - jasan je obrazac
sedmodnevnog ciklusa.
Mesečeve mene se, međutim, ne odvijaju
uvek po tačno utvrđenom rasporedu. U šestom veku pre nove ere, Vavilonci
su zato uklapali i usklađivali sedmice sa menama. Tako bi tri uzastopne
sedmice imale sedam dana, a potom bi četvrta nedelja mogla da traje
osam ili devet dana.
Sedmi dan, kod Vavilonaca, bio je sveti
dan, slično kao kod Jevreja; Vavilonci verovali da je on nesrećan, kao i
Jevreji, samo iz različitih razloga. Zato su uvedene određene
restrikcije, kako bi se izbegla nesreća. Poslednja nedelja u mesecu
jeste dan kada se odmara i moli.
Prema deističkoj koncepciji, Jevreji su,
takođe, imali sveti sedmi dan - Sabat. Sama reč potiče od jevrejske
reči koja znači "dan odmora." Za razliku od Vavilonaca, Jevreji veruju
da je sedam dana u nedelji pravilo koje je poteklo od Boga.
Rimljani, s druge strane, u periodu
Republike nisu koristili sedmodnevnu koncepciju, već osmodnevnu. Osmi
dan bio je dan za kupovinu i služio je uglavnom da se ljudi snabdeju
namirnicama za narednu nedelju. Međutim, u veku koji je sledio uvođenju
julijanskog kalendara, osmi dan je počeo da nestaje. Ta promena nije
bila brza niti iznenadna, već su izvesno vreme neki Rimljani imali
sedmodnevnu, a neki osmodnevnu nedelju. Konstantin je na dalje nedoumice
o tome koliko nedelja traje stavio tačku - odredio je 321. godine da će
nju činiti sedam dana.
0 коментара:
Post a Comment